Jót s jól! - nevelési rovat


Miért tanuljunk zenét?

 

A zeneiskolának rengeteg előnye van. A kottaolvasás, a különböző hangszereken való játék (legyen az billentyűs vagy fúvós) segíti mindkét agyfélteke fejlődését. Amelynek később nagy hasznát vehetjük a tanulásban, főleg a memóriánkat és a logikánkat fejleszti.

VISELKEDÉSI KÓDEX

1. Ebben az iskolában 7:50-kor kezdődik a munka. Ezért légy itt 7:40-kor, hogy pontosan kezdhessük a reggeli liturgiát!

2. A tanáraid örülnek, ha köszönsz, amikor találkozol velük, ezért köszönj!

3. Minden tantermet és WC-t naponta takarítanak. Ha szeretnéd, hogy rend és tisztaság legyen, vigyázz rá!

4. A tízóraid elfogyasztása után a papírt és egyéb szemetet a szemetes kosárba dobd!

5. A padot üresen és tisztán hagyd ott, az utolsó óra után a széket tedd fel a padra!

A gimnazista lelkinap – diákszemszögből

A karácsonyi szünet előtt ismét lehetőségünk volt részt venni egy különleges lelkinapon, amelyet a Rád Találtam közösség tartott a gimnazistáknak.

Tanár vagy-e vagy nevelő?

A következő írás Kalazanci Szent József rendalapítónk írásaiból vett gondolatokra támaszkodik vagy belőlük ihletet merítve született. A veracruzi piaristák (Mexikó, Kolumbusz Kristóf Egyetem) vetették papírra. 

A tanár tanít, - a nevelő alakít.

A tanár tudományt nyújt, - a nevelő életet.

A tanár a jelennel foglalkozik, - a nevelő a jövőt is figyelembe veszi.

A tanár kijön a sodrából, - a nevelő megőrzi reményét.

A tanárnál mindent betéve kell tudni, - a nevelőnél az ismeretek integrálása fontos.

Gimnazista lelkinap

Hétfőn a karácsony előkészületeként a gimnazistáknak volt egy lelkinapja, melynek programját a zalaegerszegi Rád találtam Közösség szervezte a tornatermünkben. A Sziráki Péter vezette csoport a kamaszok korosztályát a saját nyelvén szólította meg: volt tanúságtétel, kiscsoportos beszélgetés, sok gitáros zene, egyéni ima. Fiatalok adtak elő fiataloknak.
A program az egész délelőttöt igénybe vette.

Mi a karácsony?

A következő elmélkedés az öröm vasárnapján Dósai Attila atya homíliájában hangzott el, szerzője ismeretlen.

A karácsony a jelen, nem a múlt.

A karácsony nem egy megünneplendő történelmi dátum, hanem élő ajándék.

Amikor úgy döntünk, hogy szeretjük embertársainkat magunk körül, az a nap a karácsony.

Amikor mi tesszük meg az első lépést, hogy békében éljünk szeretteinkkel, az a nap a karácsony.

Amikor találkozunk valakivel, aki segítséget kér, és mi teljes szívből támogatjuk, az a nap a karácsony.

Több fa a gyerek körül=jobb jegyek a suliban

Egyik korábbi híradásunkban volt arról szó, hogy az emberi boldogság és sikeresség kulcsa a kapcsolatokban keresendő. A kapcsolatok több irányúak. Ebben az írásban a természettel való kapcsolatra hívjuk fel a figyelmet: mit okoz a természet hiánya gyermekeinknél? Hogyan hat a természet kötelsége, ha fáradtak vagyunk, miért csökkenti a figyelemzavart és az agresszivitást?

Egy osztálytalálkozó margójára

10 éve röpültek ki. Ők az újraindult piarista gimnázium harmadik érettségiző osztálya. Volt, aki külföldről jött haza, hogy találkozhasson a többiekkel. Volt, aki azért nem tudott eljönni, mert a kisbabája úton volt. Volt, aki  levelet írt, volt, akiről a többiek meséltek. De valahogyan mind a 28-an ott voltak.

Canteen - közösség

Iskolánkban immár második éve élvezhetjük a Csöndör Judit által nagy munkával és kitartással létrehozott iskolabüfét. Lehetőségünk van leülni, beszélgetni, ott elfogyasztani ételeinket. Judit nagy szeretettel vár minket minden nap az általa elkészített finomságokkal. Rengeteg szendvicsből, süteményből, pudingból, rágcsálnivalóból választhatunk. Kávét, teát, szörpöt és egyéb italokat is fogyaszthatunk. Mindenki találhat magának számára megfelelőt!

Első helyen: a jó kapcsolatok!

Az életben való boldogulás első feltétele: a jó emberi kapcsolatok. Egy több generáción keresztül történő kutatás és mérés eredménye az előbbi megállapítás, és amelynek elvitatása talán soha nem volt kérdéses. Mégis, mikor életünk prioritásait választjuk, akkor ezt olyan magától értetődőnek tekintjük, és nem számolunk azzal, hogy emberi kapcsolatainkra tudatosan is figyelnünk kell - hogy ápoljuk a meglévőket, valamint kialakítsuk azon képességeinket, melyek segítségével új kapcsolatokat létesíthetünk.

Különleges módon ünnepel a Piarista Iskola

- adja hírül a közösség felajánlásáról szóló információt a Kanizsa Tv.

Tanáraink közül Gáspár Klára és Böszörményi Géza atya  - a lelkigyakorlat szervezői szólalnak föl.  A cikk külön kiemeli a diákok részvételét a programban. Fontos a velük való beszélgetés, mert olyan kérdéseket tehetünk föl nekik, amelyek a hétköznapokban foglalkoztatják őket. 

Megkérdeztük gimnazistáink szüleit...

2015 májusában megkérdeztük a gimnáziumba járó diákjaink szüleit iskolánkkal kapcsolatos véleményükről. 7 osztályból 156 szülői kérdőív érkezett vissza, ezek alapján tesszük közzé az alábbiakat. A kérdések egy része felelet-választós volt, más része nyílt végű, szöveggel kellett rá válaszolni.

Összességében a szülők 70-85%-a elégedett az iskolában folyó nevelő-oktató munkával, 13-25% részben elégedett, és 0-4% elégedetlen.

Miért fontosak a túrák?

A természetben eltöltött idő során feltöltődünk, regenerálódunk, megtapasztaljuk korlátainkat és egyben a végtelenséget. A természet-élmények olyan maradandó változásokat hoznak létre a személyiségünkben, amelynek nyomán nő az empátiakészségünk, a tűrőképességünk, az önfegyelmünk. Egyszóval a belső szabadságunk.

Az én szerzetesem

Göde tanárnő mutatja be egykori kollégáját Tóth Bori nénit, aki a nagykárolyi piarista nővérek közösségében tavaly  szerzetesi fogadalmat tett, és aki további életét az árva gyerekek nevelésének szenteli.

A cikk a Magyar Kurirban jelent meg, és ide kattintva  olvasható.

Jézus, aki szegénynek született – karácsonyváró lelkinap az iskolában

December 12-én egy teljes tanítási napot szántunk arra, hogy segítsük a hozzánk járó általánosiskolás-korúgyerekek karácsonyi fölkészülését. Az alábbiakban a 6-8. osztályosok programjáról olvashatunk.

Tanulásra nyitottan - konferencia pedagógusoknak

November 6-7-én iskolánk tantestülete Kecskemétre utazott a Piarista Pedagógiai Napokra, ahol a magyarországi piarista iskolák több, mint 400 pedagógusa vett részt egy a tanulásról szóló konferencián.

Csapó Benő professzor és Baráth Tibor igazgató előadása után önálló kiscsoportos feladatokat kaptunk, ahol nemcsak saját módszereinkről, iskoláinkról beszélgettünk, hanem a vegyes csoportokban megismerhettük a többi piarista iskolát is. Este táncház, éneklős csoportok, beszélgetős sarok várta a kollégákat, ahol tovább bővíthettük egymásról szóló ismereteinket.

Őszi szünet a hegyekben

I. Kék hegyek

Mese-tüzében alkonyi sugárnak 
Kéklő hegyormok halkan muzsikálnak.

Mire jó a latin?

Évekkel ezelőtt egy diákkísérővel vettünk részt a zalaegerszegi pályaválasztási börzén, ahol az iskolák különféle kínálatában szabadon kitölthető IQ tesztet talált az engem kísérő tizenegyedikes diákunk. Próbaképpen ő is kitöltötte és rekordidő alatt hibátlanra sikerült neki. Az ottani kísérőtanár ugyancsak meghökkent és azonnal megkérdezte, melyik iskolából jött. Magyarázatképpen hozzáfűzte - már számtalan iskolás, nyolcadikos és középiskolás kitöltötte a tesztet, de ilyen eredmény még nem született.

És ha nem te vagy az igazi?

A fiatalok egyik legkínzóbb kérdése ez a mai szerelemkultúrában. Pál Feri atya előadásáról készült írás erre a kérdésre válaszol.

PISA felmérés és a "digitális bennszülöttek"

Pesszimista és optimista előrejelzések látnak napvilágot arról, hogy vajon jó-e, hogy gyermekeink ennyire hozzánőttek a digitális technikákhoz. A mobiltelefon, tabletgépek meghatározzák kapcsolatrendszerűket, beosztják idejüket. Vajon milyen hatással van ez tanulási képességeikre. Találgathatunk, előrejelezhetünk, a PISA nemzetközi felmérés pedig méri is az eredményeket.

Facebook kulturáltan

A világ olyan gyorsan fejlődik, hogy az emberi kultúra nem képes lépést tartani vele. Az elmúlt húsz-harminc évben nagyobb és gyorsabb fejlődésen ment keresztül, mint előtte századokon át. Lett Skype, Facebook, Twitter, és még rengeteg sok minden.

Létezik értéksemleges nevelés?

Nem létezik. Nevelés csakis értékek mentén lehetséges.
Minden nevelő arra nevel, amit ő maga fontosnak tart és megél. A gyerekeink ezeket az  eléjük élt mintákat másolják.

Hogyan neveljünk okos gyereket?

A recept egyszerű: ne nagyon mondogassuk neki, hogy okos. Évtizedes kutatások támasztják alá, hogy azok lesznek sikeresek az iskolában és az életben, akik a veleszületett képességek helyett a fejlődni akarásra koncentrálnak.

Ennyire fontosak lennének a szilárd elvek?

Kerényi Lajos piarista atya megkapta az Európai Unió Európai Polgári Díját. Elismerését annak, hogy a reményt közvetítette a kommunizmus éveiben, s fiatalok ezreit szólítja meg ma is, immár évtizedek óta a nagymarosi és egerszalóki ifjúsági találkozókon. Mindig kitartott hite és elvei mellett. Akkor is, amikor az emberileg a lehetetlennel volt határos. Azt mondja, még küldetése van, ezért nem is törődik a korával. Nyolcvannyolc éves. Brüsszelben beszélgetett vele Albert Enikő.

Négy ok, miért ne vegyél okostelefont a gyerekednek

A következő írás lélekértő módon elemzi az okostelefonok lelkünkre és kapcsolatainkra, ezen keresztül személyiségünkre gyakorolt hatását. A tegező hangnem az angol eredeti tükörfordításából ered.

Hiperaktivítás és a tanulmányi eredmény

Egyik korábbi írásunkban  arra a következtetésre jutottunk, hogy az órai odafigyelés, koncentrálás a hatékony tanulás - jól tanulás elengedhetetlen feltétele. Más oldalról vannak kutatási eredmények, melyek kimutatták, hogy összefüggés található  a gyermekek figyelemhiányos hiperaktivitás zavara és gyenge tanulmányi eredményeik között. Ebben a cikkben azt járjuk körül, hogy többek között mi az oka a figyelemhiányos hiperaktivitás zavarnak.

Cukor és koffein van a figyelemzavar hátterében!

A párkapcsolatról és szexualitásról

2015. január végén a 10. a osztály két teljes napra elvonult Murakeresztúrra, ahol a plébánia közösségi házában kétnapos lelkigyakorlaton vett részt. A téma a  párkapcsolat és szexualitás volt. Az előadók diákjaink szülei: a Czémán és a Horváth házaspárok, illetve iskolánk egykori tanítványai  - ki-ki a párjával -  a Timár és Metz házaspárok voltak.

A jó tanuló - jól tanuló

Farkas Lívia  tanulási tippjei saját tanulási tapasztalatok alapján, közvetlenül a diákoknak szólnak. Stílusa, nyelvezete könnyen érthető, lelkesítő. Tanácsai megfogadhatók. Íme, megosztjuk őket, hogy a tanulás könnyebb legyen.

Jót s jól! - címen nevelési rovatot indítunk

Jót s jól! Ebben áll a nagytitok. Ezt ha nem érted,
Szánts és vess, hagyjad másnak az áldozatot.

                                              Kazinczy Ferenc

Kedves Szülők! Kedves Kollégák! Ez az epigramma a mottója a most induló nevelési rovatunknak.

Megvan, mitől lesz valaki jó tanuló!

Nem egyszer hallom egy-egy diáktól  a következő mentegetőzést:
- Meg tudnám tanulni, csak lusta vagyok. - S ez a mondat úgy hangzik, mintha a lustaság (szétszórtság, akaratgyengeség) amolyan mellékes tényező lenne. Olyan "CSAK". A válaszom gyakran ilyesféle:
- A csak, az minden. Vagyis azon olykor több múlik, mint az értelmi képességeiden. Ne bagatellizáld el! Az önfegyelem és az akaraterő összpontosítása pedig könnyűvé válik, ha világra nyitott maradsz, ha megszereted mindazt, amit tanulsz. Aki szereti a munkáját, annak sohasem kell dolgoznia.

Az alábbi cikk a Learning and Individual Differences szaklapban megjelent átfogó kutatásról tudósít, és éppen a föntieket támasztja alá.

IQ <-> EQ - igaza van Vekerdynek? - cikk

Mára bizonyossá vált, hogy az érzelmi nevelést mellőző, csak az IQ fejlesztésére hangsúlyt fektető iskola szorongó gyerekeket nevel. A tanítási-tanulási folyamat csakis az érzelmi biztonság légkörében hatékony, amely a diákokban a kreativítást erősíti. Ezek a fő gondolatai az alábbi Vekerdy Tamás pszichológusról szóló cikknek, melynek mondanivalóját szülőknek és nevelőknek egyaránt érdemes megfontolni.

Szülőknek és nevelőknek

Vajon a mi gyerekeink mivel élnek együtt? Dorothy L. Nolte amerikai írónő, családterapeuta szerint  a gyermek abból tanul, amit lát. Azaz:

Ha a gyermek együtt él a kritikával, megtanulja a bírálgatást.
Ha a gyermek együtt él a gyűlölettel, megtanulja a háborúzást.
Ha a gyermek együtt él a félelemmel, megtanulja a szorongást.

Ha a gyermek együtt él a szánalommal, megtanulja az önsajnálatot.
Ha a gyermek együtt él a nevetségességgel, megtanulja a félszegséget.
Ha a gyermek együtt él a szégyennel, megtanulja a bűntudatot.

Kik is azok a láthatatlan nevelők?

Dr. Gorove László (az Országos Mentőszolgálat vezetője, diakónus)  és felesége Kriszta (középiskolai tanár) előadását hallhattuk a rendezvényteremben hétfőn az OKTÓBERI ESTÉK rendezvénysorozat keretében, melynek idei témája a nevelés. Kíváncsian vártuk, összegyűlt szülők és nevelők, kik is a címben szereplő segítőink vagy éppen ellenünkre dolgozók?

KÉPTÁR

FILMTÁR

DIÁKSAROK

PIARISTA BOLT